31 July 2015

Jak przebić się przez tryb manualny i o czym pamiętać?


Hej.Sama nigdy nie miałam problemu z przejściem na tryb M, nawet nie sprawiał mi ona jakiejś szczególnej trudności. Po prostu chciałam czegoś nowego, a samo auto zaczęło robić się nudne. Naprawdę masa osób waha się przed robieniem zdjęć manualnie, ciężko, inaczej, trudniej. Bzdura. Sama pstrykałam zdjęcia w tym trybie nie wiedząc co to przysłona, czy czas naświetlania. A jednak to używałam haha. Po prostu trzeba popatrzeć, popstrykać, pokręcić, zobaczyć co daje jaki efekt. Naprawdę warto i nie ma się czego brać, daje on o wiele więcej możliwości, a trudny tak naprawdę nie jest. Może wygląda tylko trochę groźnie... 
Niżej postaram się Wam jak najjaśniej pokazać co do czego służy, no i lekko to zdefiniować. Specem nie jestem, bo sama się jeszcze uczę, ale mniej więcej tak tego wszystkiego używam no i u mnie się sprawdza. :D
Jest to po prostu czas otwarcia migawki w aparacie. Im wartość po '1/'  jest większa (np. 1/800) tym zdjęcie, krócej się naświetla (jest ciemniejsze). A im mniejsza (np. 1/100) tym dłużej będzie się naświetlać (wyjdzie jaśniejsze). Przy bardzo mocnym rozjaśnianiu, czas naświetlania może dojść do np. "2, wtedy wraz ze zwiększaniem wartości zdjęcie się rozjaśnia. 
To tak jak z osią, po jednej stronie macie ułamki (1/100), a przy drugiej pełne liczby ("2).
Przy ładnej pogodzie, w jasnych pomieszczeniach używamy, krótszych czasów naświetlania. 
W zacienionych miejscach, kiedy robi się ciemniej potrzeby jest dłuższy czas naświetlania. Przy niższych wartościach zdjęcia mogą wychodzić poruszone i trzeba użyć np. statywu lub zwiększyć iso/przysłonę.
Trzeba pamiętać, że na jasność zdjęcia wpływa też właśnie iso i przysłona plus oświetlenie otoczenia. :)
CZYLI: Większe cyfry po '1/' - ciemniej, mniejsze cyferki - jaśniej.
To otwór w obiektywie przez który wpada światło. Wpływa na głębię ostrości, czyli rozmycie tła i jasność zdjęcia. Im większy mamy numer przesłony (np. f/18) tym mniej światła wpada do środka (ciemniejsze zdjęcie), a żeby zdjęcie było jaśniejsze musimy zmniejszyć czas naświetlania. Dodatkowo mamy mniej rozmyte tło zdjęcia. I analogicznie, im mniejszy numerek przysłony tym dany obiektyw jest jaśniejszy (np. f/1.8), a na zdjęciu możemy uzyskać większą głębię ostrości. 
CZYLI: Znowu większe cyfry - ciemniej i mniejszy rozmaz tła, mniejsze cyferki - jaśniej i większe rozmycie.
Myślę, że z tym spotkał się chyba każdy, a przynajmniej większość. Balans bieli pomaga poprawić jakość zdjęć, kolory w zależności od różnych warunków oświetleniowych. Przy każdym świetle daje zupełnie inny efekt, więc istotne jest to, żeby dobrze go dopasować. Ja zazwyczaj używam 'auto' lub 'światło dzienne'. :D 
To po prostu czułość matrycy na światło.  Wraz ze zwiększeniem czułości matrycy na światło zdjęcie robi się jaśniejsze, trzeba jednak pamiętać o wzroście szumów. Najlepiej ustawić iso po prostu na 100 i zmieniać je jedynie w ciemnych miejscach, kiedy samo zmniejszanie czasu naświetlania nie daje efektów. Przy normalnym oświetleniu jest to zbędne, bo tylko popsujecie sobie jakoś i kolory :c.
Niżej widać różnicę i szum na drugim zdjęciu, przy wyższym iso. 
Robiąc zdjęcie zwiększyłam czas naświetlania (przyciemniłam), więc nie ma różnicy w jasności zdjęć. Robiąc oba przy takim samym czasie naświetlania pierwsze byłoby strasznie ciemne, a drugie jasne.
CZYLI: Wyższe iso używamy przy mocno ciemnych pomieszczeniach, a niższe iso na co dzień, w normalnych warunkach oświetleniowych.
* I TERAZ: balans bieli i czas naświetlania najlepiej dopasować do warunków oświetleniowych itd.
natomiast przysłonę oraz iso (na co dzień, przy świetle dziennym) najlepiej na jak najmniejszą wartość. :)
Nie jestem jakimś specem w kwestii aparatów i miałam styczność jedynie z nikonemD3000 (z początków mojego bloga) oraz cannonem 600D (którym aktualnie robię zdjęcia). 
Swojego Cannona naprawdę bardzo polecam, bo ta tą chwilę jest dla mnie naprawdę idealny. Jetem zadowolona z jakości, możliwości nagrywania filmików i ogólnie z jego opcji. 
Nikonem nie robiłam zbyt długo zdjęć, były to raczej początki mojej fotografii, więc zbyt dużo wtedy nie wiedziałam. Akurat ten model nikona, jest jakby z niższej półki jak model cannona, który mam w tej chwili, ale ogólnie też bardzo w porządku. 
WIĘC...
Jeżeli chcecie kupić dobry aparat to polecam zainwestować w nikona D5000 lub właśnie Cannona D600, bądź lepsze modele. :) 
Jeżeli chcecie coś tańszego to z nikon'a D3000 lub cannon'a 1200D/1100D też na pewno będziecie zadowoleni! 
18-55mm 3.5-5.6 - to tak zwany 'obiektyw kitowy', czyli ten, który przeważnie dostajemy z aparatem. Jest okej, ale po kupnie kolejnego obiektywu nie użyłam go już ani razu. Do moich potrzeb raczej się nie nadaje. Jako zoom ma słabe przybliżenie, a jako portretówka jest dość ciemny i słabo rozmywa tło. Pewnie gdyby była taka możliwość, na dany moment kupiłabym raczej samo body i dokupiła jakiś inny obiektyw zamiast niego.
50mm 1.8 - naprawdę świetny obiektyw na sam początek, szczególnie jako pierwszy obiektyw. Sprawdza się niemal do wszystkiego, jest jasny i bardzo ładnie rozmywa tło. Dodatkowo nie ma mocnego przybliżenia, więc mogę spokojnie robić nim zdjęcia w domu.
85mm 1.8 - jest to obiektyw stało ogniskowy (czyli bez zooma, ze stałą wartością przysłony), typowo portretowy. Kupiłam go jakiś miesiąc temu i naprawdę go uwielbiam. Jest o wiele porządniejszy niż 50mm 1.8, świetnie się nim ostrzy. Dodatkowo ma większą głębię ostrości i w przeciwieństwie do 50mm ma jakby bardziej płynne rozmycie. Mniej ostre bokeh itd. Dodatkowo dość mocno przybliża obiekt i przy robieniu zdjęć trzeba się trochę nabiegać, jeżeli chcemy różne kadry, z innych odległości haha.
Tutaj nie będę się aż tak rozwodzić, bo w zasadzie to dość długi temat, więc przekieruję Was tutaj. Sama byłam dość sceptycznie nastawiona do tych całych rawów, ale właśnie po przeczytaniu tego posta postanowiłam spróbować. Zdjęcia są naprawdę o wiele lepszej jakości i mamy więcej możliwości w ich obróbce. Przede wszystkim da się odzyskać zaciemnione i przejaśnione zdjęcia, w jpg jest już spory problem. 
Dodatkowo przy użyciu lightrooma mogę ładnie nasycić kolory zdjęć, na czym bardzo mi zależało. 
Z rawami jest też tak, że potrzebny jest jakiś program do odczytania, nie każdy otwiera pliki tego typu. No i nie na każdym możemy je przerobić. Na pewno mamy taką opcję w lightroom'ie i photoshop'ie. Ostatnio zauważyłam, że w photoscape też jest taka możliwość, więc gorąco polecam przerzucić się na rawy!
Kadr - dość ważną rzeczą, o której należy pamiętać przy robieniu zdjęć są ciekawe kadry. Sama staram się je zawsze urozmaicać, wiadomo, nie zawsze wyjdzie. Wydaje mi się, że jednak warto eksperymentować, bo zwykłe, proste zdjęcia z identycznej perspektywy w pewnym momencie nudzą. :)
Oświetlenie - to jeden z istotniejszych elementów. Światło wpływa na kolory i jakość zdjęcia. Mi najlepiej wychodzą (szczególnie te w pomieszczeniu) kiedy cykam je przy ładnej, słonecznej pogodzie, tuż obok okna.
Tło, kompozycja - tutaj zależy już od waszej wizji i tego co chcecie uzyskać. Każdy ma swój własny przekaz. Jednak elementy na zdjęciu powinny zachowywać pewną spójność, zarówno pod względem kolorów, jak i rozmieszczenia itd. poboczne elementy nie powinny odciągać uwagi od tego głównego. No po prostu ciężej by się oglądało zdjęcia np. kulinarne z bałaganem w kuchni (w tle) i nadmiarem jakichś kolorowych talerzyków, serwetek itd. Chociaż jeżeli ułoży się to 'ze smakiem' to też ma swój urok. :D
Zdjęcia zawsze na początku wrzucam do lightrooma, gdzie lekko rozjaśniam, kontrastuję i nasycam zdjęcie. Przy zapisywaniu zdjęć konwertują się one od razu do jpg i wtedy trafiają do photocape. No i tam już różnie, przerabiam je w zależności od zdjęcia itd. :D

LIGHTROOM:
- contrast - 10
- exposure - 0.20
- saturation - 5
PHOTOSCAPE:
- rozjaśnij ( kontrast 25 | poziom 30% )
- ctrl + m krzywa B (więcej o krzywych tutaj)
- ctr + m (dolną część kreski ciągniemy lekko do góry, tak, żeby powstała 'mgiełka')
- wyostrz ( średnica 3.6 | ilość - 220% )
LIGHTROOM:
- contrast - 10
- saturation - 10
PHOTOSCAPE:
- rozjaśnij ( kontrast 35 | poziom 30% )
- ctrl + m krzywa B
- jasność, kolor (pogłęb 12)
- wyostrz ( średnica 0.9 | ilość 100% )
LIGHTROOM:
- contrast 15
- exposure 0.20
- saturation -7
- black -15
PHOTOSCAPE:
- rozjaśnij ( kontrast 25 | poziom 30% )
- ctr + m krzywa B
- jasność, kolor ( nasycenie -17)
- jasność kolor (klikamy na strzałkę) odbarwienie -3
-  ctrl + m (lekko przyciemniamy - łapiemy kreskę na dole i ciągniemy lekko do dołu)
- wyostrz ( średnica 3.0 | ilość - 220% )
 LIGHTROOM: 
- contrast 10
- exposure 0.26
- black -5
PHOTOSCAPE:
- kadrowanie (kadruj dowolnie)
- ctrl + m krzywa B - 2 razy
- rozjaśnij ( kontrast 25 | poziom 30% )
- jasność, kolor ( nasycenie -255 | pogłęb 15 )
wyostrz ( średnica 3.0 | ilość - 220% )

Przepraszam jeżeli trochę poplątał mi się język przy jakichś wskazówkach, ale pisałam ten post dość długo i mogłam dostać jakiegoś dziwnego słowotoku xd. 
Mam nadzieję, że notka przydatna, bo wymagała naprawdę dużo czasu i pracy! :*
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

92 comments:

  1. Ciekawy post :)

    http://belief-hope-and-love.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Ja poproszę o więcej takich przed i po ze wskazówkami co w nich zmieniłaś :)

    ReplyDelete
  3. Ja dopiero uczę się korzystać z trybu M w aparacie, a Twoje porady z pewnością wykorzystam! Robisz cudowne zdjęcia : ).
    ✿ agnieszkaa-es.blogspot.com ✿

    ReplyDelete
  4. Obserwuję i wybacz, że tak późno :)
    Jeżeli laptop po raz kolejny zrobił mi psikusa i nie obserwuję to napisz u mnie ;)
    http://rubik514.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. ja od razu zaczęłam się uczyć na manualu.
    Muszę jeszcze przeznaczyć jedną z wypłat na jakiś konkretny obiektyw ;)

    ReplyDelete
  6. Ja właśnie jakiś tydzień temu postanowiłam się przerzucić na ten "trudny tryb M". Szczerze? To nie wiem dlaczego wcześniej go nie używałam. Idzie się bardzo łatwo w nim połapać tylko trzeba też trochu pomyśleć, pobróbować i jest git. Zdjęcia są o wiele ładniejsze! :) Co do przeróbki to na razie pracuje w photoscape ale myślę teraz nad jakimś photoshopem :D I tak! Notka przydatna :* ♥
    meryy-blog.blogspot.com - KLIK

    ReplyDelete
  7. Widzę, że się tym interesujesz i się na tym znasz! Bardzo przydatne rady, sama używam photo scape
    mój blog-klik

    ReplyDelete
  8. Notka bardzo, ale to bardzo przydatna! Muszę zaraz włączyć Lightrooma i pokombinować z edycją zdjęć :)
    Świetnie to wszystko opisałaś! Bardzo ładnie przerabiasz zdjęcia, widać ogromną różnicę między przed i po!

    Pozdrawiam cieplutko :*
    ♥by-sylwia.blogspot.com♥

    ReplyDelete
  9. Świetny poradnik! <3

    rilseee.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Mega przydatny post! Dziękuje i będę korzystać! Pozdrawiam ;)

    ReplyDelete
  11. tryb m ogarnęłam 85% hahah!

    Pozdrawiam ♥
    pisanepasja.blogspot.com [klik]

    ReplyDelete
  12. Bardzo fajnie że dodałaś ten post, niedługo zamierzam kupić aparat, na pewno mi się przyda twoja notka !

    ♥ Pozdrawiam ♥
    All Pastel World <-- klik ♥

    ReplyDelete
  13. Jak dla mnie post idealny, chociaż mogłaś bardziej rozpisać się o RAW'ach. Ale link jest bardzo przydatny! ;)

    toofussy.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Jak zobaczyłam Twój nowy nagłówek dosłownie oniemiałam ! Jest po prostu idealny, nie przestajesz mnie zaskakiwać :)
    Ja również robiłam zdjęcia w trybie M jak nie wiedziałam co to przysłona itd. :D
    Jeśli chcesz mi sprawić przyjemność poklikaj w linki u mnie na blogu: http://filizanka-herbaty.blogspot.com/2015/07/wishlista-dresslink.html

    ReplyDelete
  15. Sama również nie miałam problemu przejścia z auto na manual, aż korciło mnie by móc tego używać. Nie wiedząc co naciskam w młodym wieku, starałam się i na własnych błędach się uczyłam. Pewnie jakbym zobaczyła taki post jakieś 5 lat temu, szybciej bym do tego doszła. Post bardzo przydatny. Widać ile pracy w niego włożyłaś. :) Może niekoniecznie udzielam się na Twoim blogu, ale każdy post czytam i kocham każdą Twoją pracę. :)

    ReplyDelete
  16. przydatny post! bardzo mi pomogłaś ;)
    pozdrawiam cieplutko!

    Mój Blog - klik!

    ReplyDelete
  17. Ja dopiero jakiś czas temu ogarnęłam całkowicie tryb manualny, więc Twoje porady na pewno wykorzystam :*

    Pozdrawiam cieplutko♥
    jully-blog.blogspot.com [KLIK]

    ReplyDelete
  18. Post jest bardzo przydatny. Rozjaśniłaś, jakby to powiedzieć, wiedzę o fotografii! :)

    PIANKAOFSTYLE.BLOGSPOT.COM-KLIK!

    ReplyDelete
  19. Bardzo lubię te Twoje poradniki. Rzadko fotografuję, ale jeżeli już to robię, to staram się jak najlepiej, albo nawet i perfekcyjnie. Bardzo przydatny post.
    truthofthunder.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Bardzo ciekawy post, :)
    http://malwinabeczek.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. jejku dziękuje ci za tego posta! Dużo wyjaśniłaś i widać że bardzo się przy nim napracowałaś <3
    Mój Blog - klik!

    ReplyDelete
  22. Spróbuje ogarnąć rawy. Kiedyś o tym myślałam, ale jakoś do tej pory nie zabrałam się za to. ile wyniósł Cię obiektyw 85mm?

    ReplyDelete
  23. Widać, że się napracowałaś. Przydatny post :)

    www.fotoinigi.blogspot.com

    ReplyDelete
  24. Świetny post!
    Pozdrawiam ! :D

    http://true-less.blogspot.com/

    ReplyDelete
  25. Nie wyobrażam sobie robić zdjęć na automacie. Zawsze robię na manualu. Niestety do mojego body ciężko zamówić obiektyw a jak już są to w kosmicznej cenie.

    ReplyDelete
  26. Super post, dzięki Tobie zacznę wreszcie fotografować w RAW-ach :D

    Pozdrawiam!
    MÓJ BLOG - KLIIK:)!

    ReplyDelete
  27. Masz dużo racji, jednak z czasem naświetlania jest trochę inaczej. Czas 1/125 to bardzo krótki czas, bo to jedynie ułamki sekundy. Wiadomo, przez bardzo krótki czas do aparatu "wleci" mniej światła niż na czasie np. 2", czyli 2 sekund. Ja również jestem samoukiem, jednak teraz chodzę do szkoły i kształcę się w kierunku fotografii :)

    kicuu.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wiem o co Ci chodzi, ale gdybym zaczęła pisać, że to ułamki sekund i tak dalej to boję się, że mogłabym nagmatwać. Łatwiej zapamiętać, że przy 1/125 zdjęcie będzie jaśniejsze niż to przy 1/800 i 'kręcąc pokrętłem' w taki sposób, że ta druga liczba po '1/' będzie się zmniejszać to zdjęcie będzie po prostu jaśniejsze. :D

      Delete
  28. Post naprawdę trafiony w dziesiątkę, będę do niego wracać i sobie kombinować z moim aparatem troche więcej niż zazwyczaj.. No i muszę poważnie rozważyć rawy, bo po tym co przedstawiłaś powyżej widać, że warto je ogarnąć :)
    Bardzo Ci dziękuję za ten post, widać, że masz o tym całkiem spore pojęcie i bardzo przejrzyście to wszystko wyjaśniłaś, także jeszcze raz wielkie dzięki :D
    Pozdrawiam,
    Margaretta -KLIK

    ReplyDelete
  29. swietny post, jeden z moich ulubionych !

    ReplyDelete
  30. Kompletnie nie znam się na fotografii. Nie mam nawet lustrzanki, co w dzisiejszym świecie blogerów jest chyba rzadkością, bo jednak by czytelnika zainteresować, trzeba mu pokazać dobre zdjęcia. Ale nie chcę na siłę kupować lepszego sprzętu. Wiadomo, że jakość może być o miliard razy lepsza, ale jaki to ma sens, skoro wiem, że nie będę potrafiła w pełni skorzystać z jego możliwości. Póki co chyba wystarcza mi ciut lepszy aparat cyfrowy. Bo moim zdaniem w dzisiejszych czasach nawet te są dosyć dobre., jeżeli chodzi o amatorskie zdjęcia. By bawić się lustrzanką powinno się już tym nieco bardziej interesować. I nie tylko pod względem cykania sobie fotek z dobrą jakością w lustrze sypialni swoich rodziców. Szczerze mówiąc na niewielu blogach znajdę dobre zdjęcia. Zwykle są one przeciętne. Praktycznie takie same, bo ludzie stosują tą samą technikę przeróbki. Ale widać, kiedy ktoś siedzi w fotografii głębiej. Twoje zdjęcia podobają mi się zawsze. Co nadzwyczajnego jest w zdjęciu produktów do pielęgnacji ciała? No właśnie, niby nic. A zrobione przez Ciebie naprawdę pokazują coś ciekawego w tak prymitywnych przedmiotach. Bardzo podziwiam Twoje fotografię i chociaż Cię nie znam, masz pewien styl, który wyrobił się przez pasję, którą wkładasz w robienie zdjęć. Rób to, dziewczyno, serio! Wychodzi Ci to rewelacyjnie :)

    http://p-ann.blogspot.com/

    ReplyDelete
  31. Zapraszam na ulubięncuw lipca

    http://angelikao-blog.blogspot.co.uk/2015/07/77-ulubiency-lipca.html

    ReplyDelete
  32. ja nie mialam nigdy problemu z fotografowaniem manualnie, z pcozatku wydawalo sie skomplikowane, ale zaczelam sie bawic i jakos wszystko zrozumialam, teraz jest to dla mnie banalne i ucze chlopaka haha! :)

    http://kamoop.blogspot.com <-klik

    ReplyDelete
  33. mega przydatny post!
    masz świetne zdjęcia!

    http://by-aleksandraa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  34. Ja nigdy nie miałam problemu z przejściem na manualny, ale nie ukrywam, ogarnięcie tych wszystkich rzeczy, aby bez problemu robić zdjęcia, zajęło mi trochę czasu.

    julalula.blogspot.com

    ReplyDelete
  35. Świetny post widać że się napracowałaś ale myślę że pomogłaś wielu osobom a tym mnie :)

    http://zuzu781.blogspot.com/

    ReplyDelete
  36. Bardzo pomocny wpis! Ja przez długi czas fotgrafowałam na trybie auto bo było mi tak wygodnie, jednak teraz zdecydowanie wole robić zdjęcia w trybie manualnym! :)

    niktniewidzi.blogspot.com (KLIKNIJ TUTAJ)

    ReplyDelete
  37. Genialnie wytłumaczyłaś *-*

    http://nevergiveupp12.blogspot.com/

    ReplyDelete
  38. Mam inny aparat - dokładnie Sony a5000, dzięki Tobie spróbuję używać trybu M, a nie automatu ;) Poproszę o więcej takich postów! :D

    http://seethelifeofthisbetterparties.blogspot.com/

    ReplyDelete
  39. Bardzo pomocny post, na pewno pokombinuję ze swoim aparatem :)

    Picture of me ♡

    ReplyDelete
  40. Naprawdę świetny post! Mega pomocny. Te zdjęcia są cudowne!

    julia-karwowska.blogspot.com - KLIK

    ReplyDelete
  41. Ostatnio miałam zajęcia z pewnym fotografem, który zrobił na mnie spore wrażenie. Widać, że się bardzo zna na rzeczy, jak zaczął opowiadać o RAW-ach, świetle, kadrowaniu, to aż łaaał. Mega sprawa. Cieszyłam się, że wiem o czym mówi. Dzięki za podesłanie linka do posta o RAW-ach i ogólnie całym tym wpisie, przyda mi się, żeby nie wyjść na głupią, haha. Chociaż o większości już wiem. :)

    _______________
    MY-LIFE-MY-TROUBLES.BLOGSPOT.COM
    WSZEDZIEKSIAZKI.BLOGSPOT.COM

    ReplyDelete
  42. Świetny poradnik, na pewno mi się przyda na przyszłość :)
    im-dollka.blogspot.com

    ReplyDelete
  43. Widać, że dużo się napracowałaś przy poście, ale świetnie to wszystko wyjaśniłaś! Postaram się trochę poeksperymentować z trybem manualnym, także wielkie dzięki za cenne wskazówki :)

    prostozpiekarnika.blogspot.com

    ReplyDelete
  44. Dzięki! Post bardzo się przydał! Wszystko poustawiłam w telefone (nie mam lustrzanki, ale mam jeden z nowszych samsung ' ów i mogę ustawić np. ISO. Miałam na 'auto' i zmianilam juz na 100, bo zwykle robię zdjęcia w dzień.) Bardzo przydatny poradnik!
    Coolcookkate.blogspot.com

    ReplyDelete
  45. Bardzo, bardzo przydatny post! <3
    Właśnie chcę zacząć robić zdjęcia w 'raw'ach' i pokombinować trochę bardziej przy przeróbce zdjęć :D

    Pozdrawiam ♥
    www.mypastel-garden.pl [klik]

    ReplyDelete
  46. Świetny poradnik, na pewno skorzystam z Twoich rad i bardziej współpracować z tym trybem :)
    mój blog-klik :)

    ReplyDelete
  47. Bardzo przydatny post! Na pewno skorzystam z rad! Ja akurat mam tego Canona 1200D i sprawdza się póki co bardzo dobrze. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    ReplyDelete
  48. Post jak najbardziej przydatny! :)
    mój blog, hooneyyy

    ReplyDelete
  49. Dziękuję za ten post. Jest bardzo przydatny. Ostatnio cały czas przemierzam "kilometry" internetu w poszukiwaniu informacji na temat fotografii na blogu, a tu Ty spadasz mi z nieba! Dziękuję xx

    NicolaL

    ReplyDelete
  50. będę polecać post innym, bo naprawdę fajnie napisany :) te wszystkie poradniki internetowe nie są zbyt dokładne.

    ReplyDelete
  51. Dzięki za taki wpis, wszystko dobrze i jasno wytłumaczyłaś :) Mój tata jest fotografem, ale nigdy nie ma czasu, żeby mi wszystko co i jak wytłumaczyć :) Świetny poradnik, w wolnej chwili skorzystam. Sama trochę się bałam tego trybu ( przede wszystkim zepsucia aparatu heh ) :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie,
    www.megmyfashion.blogspot.com

    ReplyDelete
  52. świetnie tłumaczysz takie rzeczy, pozdrawiam :)♥

    http://missstyle21.blogspot.com/

    ReplyDelete
  53. Jak zwykle cudowne zdjęcia, a posta przeczytałam od deski do deski, mimo tego, że wszystkie informacje znałam już z poradników i własnego doświadczenia :) Pozdrawiam, www.polinska.blogspot.com

    ReplyDelete
  54. śwetny post, ale niestety nie ma listrzanki, ale może kiedyś się jej doczekam, ale z tym przerafianiem trafiłaś

    http://dorota-kotlarz.blogspot.com/

    ReplyDelete
  55. Bardzo pomocny post, widać, że włożyłaś w niego mnóstwo pracy. ♥

    MÓJ BLOG - KLIK ♥

    ReplyDelete
  56. Moze przejde na tryb manualny, teraz dzieki tym porada bedzie latwiej :D

    Helloitsjoann.blogspot.com

    -JoAnn

    ReplyDelete
  57. Mam Nikona D5000 i zgadzam się, jest super <3

    ReplyDelete
  58. Świetny post. Ja właśnie od jakiegoś czasu używam trybu manualnego i jestem zadowolona z efektu.
    Dzięki Twojemu postowi zrozumiałam dokładnie o co chodzi w tym trybie za co serdecznie dziękuję. Ja niestety nie mam lustrzanki, ale jak nazbieram pieniądze to się zmieni ;).

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)
    http://girl-with-dreeams.blogspot.com/

    ReplyDelete
  59. Ale się cieszę że zrobiłaś ten post. Jest dla mnie mega pomocny (:
    Mój blog---KLIK

    ReplyDelete
  60. Bardzo dobre porady, nawet mnie się przydadzą. :)

    ReplyDelete
  61. Ciekawy i przydatny post :D
    http://mikaadominika.blogspot.com/

    ReplyDelete
  62. Bardzo mi się przydał ten post ponieważ saam zastanawiałam się jaki aparat kupić i jak nie robić zdjęć tak słabych jak popsutym telefonem ;)
    Barzdo mi pomogłaś <3

    http://rule0breaker.blogspot.com/

    ReplyDelete
  63. Świetny post ! W końcu ktoś to opisał w miarę prostym i zrozumiałym językiem ;) Naprawdę dzięki Tobie bardziej to wszystko zrozumiałam :)

    http://thebeautyofinthedetails.blogspot.com

    ReplyDelete
  64. O jejku, widać, że włożyłaś w ten post dużo czasu i serca, ale opłacało się, ponieważ jest bardzo pomocny, nie mogło być inaczej. Jesteś estetką, co widać po wyglądzie bloga i zdjęciach, które dodajesz. Całość jest dopracowana i miła dla oka. Wszystko w poście wytłumaczyłaś tak "na chłopski rozum" a nie żadnym zawiłym językiem, przez co wielu osobom ułatwi pracę z aparatem. Liczę na jeszcze jakiś fotograficzny poradnik w Twoim wykonaniu. Pozdrawiam :-)
    MÓJ BLOG, KLIK

    ReplyDelete
  65. Świetny blog . Zobacz na mojego , może zasukrybujesz http://nataliaxxxsmile.blogspot.com/ lub http://natalia1010110101001.blogspot.com/

    ReplyDelete
  66. Świetne rady :)
    _________
    BLOG

    ReplyDelete
  67. Jak zakupie lepszy aparat to post na pewno mi się przyda :)

    http://natuuuu-blog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  68. jeju ile pracy musiałaś włożyć w taki post! Naprawdę jestem pełna wielkiego podziwu!
    http://sylwiaa3.blogspot.com/

    ReplyDelete
  69. bardzo przydatny post! na pewno skorzystam!
    http://dryclaudia.blogspot.com

    ReplyDelete
  70. Bardzo przydatny post, chyba wypróbuję tego lightroomu. ;)

    Mój blog- KLIK

    ReplyDelete
  71. Świetny, bardzo przydatny post ! Ja własnie zbieram na Canona 600D,bo mój bezlusterkowiec zdecydownie mi nie wystarcza. Chciałam się pobawić z RAWami, ale niestety nie mam możliwości :( Post napisany ciekawie, ale też bardzo zrozumiale. 10/10 hah. Trzymaj tak dalej :)

    ReplyDelete
  72. Post na pewno przydatny dla wielu osób, które szczególnie zaczynają przygodę z fotografią. Ja od razu po zakupie mojego Nikona przerzuciłam się na tryb manualny, tam dużo kombinowałam i już mniej więcej po dwóch tygodniach wiedziałam jak wszystko ustawić :)

    cvte-olga.blogspot.com

    ReplyDelete
  73. Świetny i przydatny post ;) Taki..profesjonalny :D Widać, że się na tym znasz i że sprawia Ci to przyjemność :)
    Piękne zdjęcia!
    Zapraszam do mnie: Mój blog-klik!

    ReplyDelete
  74. Bardzo przydatny post. Zastanawiam się nad kupnem aparatu, ale jeszcze się nie zdecydowałam ...

    Pozdrawiam ♥ http://nastriala.blogspot.com/

    ReplyDelete
  75. Świetnie to wszystko ujęłaś! Ja osobiście jak dostałam lustrzankę od razu wzięłam się za tryb manualny i po dwóch dniach wszystko ogarnęłam:)

    Pozdrawiam!
    http://tyneczkapisze.blogspot.com/

    ReplyDelete
  76. Świetny post, naprawdę pomocy i przydatny! :)
    Buziaki! :*
    http://rikaa-blog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  77. Bardzo dobrze , że napisałaś tego posta. Jest bardzo przydatny :) http://different0words.blogspot.com

    ReplyDelete
  78. Przydatny post! Teraz jeśli będę miała trochę więcej czasu chciałabym popracować nad swoimi zdjęciami, więc chętnie skorzystam z Twoich wskazówek :)
    Mój blog :)

    ReplyDelete
  79. Świetny post! Widać, że dużo pracy w niego włożyłaś ;)
    Na pewno te porady przydadzą się wielu osobom.
    Ja już po miesiącu od kupna lustrzanki przerzuciłam się na tryb manualny. Wszystkiego nauczyłam się sama z niewielką pomocą instrukcji obsługi. Aż byłam zaskoczona, gdy kiedyś zajrzałam do jakiegoś poradnika i wszystko, co było tam opisane, ja już wiedziałam z własnego doświadczenia :D

    NOWY POST NA FABRYCE MIĘTY KLIK! :))

    ReplyDelete
  80. Nowy design! Sama robiłaś? Wygląda naprawdę świetnie :)
    Genialne zdjęcia ^^ Nie znam się na fotografii tak dobrze jak ty, więc dziękuję ci, że wszystko mi wytłumaczyłaś :**
    pozdrawiam
    Mój blog - KLIK

    ReplyDelete
  81. Nowy design jest jeszcze lepszy od wcześniejszych ♥
    Post mega pomocny ♥♥♥
    Mój blog - kilk! ♥

    ReplyDelete
  82. Wow, naprawdę świetny poradnik dla początkujących! Dla mnie fotografia to jeszcze czarna magia, więc na pewno z niego skorzystam! :)

    Zapraszam na bloga¦
    ♥princess-aim.blogspot.com♥

    ReplyDelete
  83. Bardzo przydatny poradnik, zwłaszcza, że jeśli chodzi o moje zdjęcia, to daleko im do perfekcji haha :)
    via-martyna.blogspot.com

    ReplyDelete
  84. Widać, że wiele pracy włożyłaś, aby powstał teraz tak wspaniały post. Wyjaśniłaś naprawdę zrozumiale wszystkie kwestie dotyczące trybu manualnego, że po przeczytaniu tej notki wiele osób wreszcie mogło zrozumieć istotne rzeczy. Akurat również teraz uczę się na trybie manualnym robić, jak najlepsze zdjęcia. Najlepiej również próbować wszystkiego na własnym doświadczeniu metodą prób i błędów.
    Niezwykle przydatny post! :)

    Pozdrawiam ♥,
    yudemere

    ReplyDelete
  85. Dobry poradnik! Marzy mi się podobny aparat, ale zakup planuje najwcześniej za rok. Sama jeszcze nie przekonałam się do RAWów, brakuje mi czasu na nie, a i jak na razie mam na tyle jasny obiektyw, że nawet jpg po odpowiedniej obróbce wygląda dobrze. Cudne zdjęcia robisz!

    ReplyDelete
  86. Bardzo ciekawy i pomocny post!
    maddieloook.blogspot.com

    ReplyDelete

♡ Dziękuję za każdy motywujące słowo, naprawdę daje to ogromnego kopa do dalszego działania!
♡ Na ile tylko jestem wstanie, staram się odwiedzić blogi, które podajecie w komentarzach :D

WERYFIKACJA OBRAZKOWA WYŁĄCZONA